top of page

Bezoek Film theater Hilversum op vrijdag 27 oktober om 19.30 uur.

Film: White Sun (Nepal 2016)

Regie: Deepak Rauiyar

Film White Sun, triest verhaal en niet echt boeiend.

De film begint als een man (Chitra) dood wordt gevonden op de bovenste verdieping van zijn huis. Het verhaal speelt zich af in een klein dorpje in Nepal, de overleden man, Chitra was dorpshoofd. In dit dorpje is het traditie dat de overleden vader door zijn zonen naar de rivier moet worden gebracht om daar gecremeerd te worden. De overleden vader heeft 2 zonen. Suraj die in het dorp woont en Chandra die lang geleden weg is gegaan uit het dorp. Chandra gaat terug naar het dorp. Het dorp ligt bovenop een berg en het is een hele klim om daar te komen. Volgens een ritueel mag het lijk niet via de voordeur naar buiten uiteindelijk lukt het de 2 broers om de overleden vader via het raam naar buiten te brengen.

De volgende morgen begint de processie naar de rivier. De broers moeten op blote voeten het lijk naar beneden dragen. Het pad is slecht en het is erg zwaar voor de broers. Onderweg krijgen de broers ruzie en laten ze het lijk vallen. Midden op de berg loopt Suraj boos weg. Chandra zoekt dan hulp bij het politiebureau maar daar willen ze hem niet helpen. Ook komt hij toevallig bij een bruiloft. Daar ontmoet hij een hooggeplaatst persoon, die hij nog kent uit de tijd dat hij in het leger heeft gevochten.  Maar ook hij wil hem niet helpen.

Uiteindelijk heeft de vrouw van Chandra (die in het dorp is blijven wonen) hulp gevraagd aan een aantallen rebellen. De priester die de processie begeleidt wil niet dat de rebellen helpen.  Opeens zijn ze omsingeld en is er een schietpartij.  Uiteindelijk komt het lijk toch aan bij de rivier en kan het afscheid van de vader beginnen. Hier eindigt de film.

De film speelt in een klein dorpje op een berg in Nepal. De natuur van Nepal wordt mooi in beeld gebracht. Er zijn lange shots van de natuur en  donker en licht wordt ook veel gebruikt. Het verhaal, de strijd tussen 2 broers, wordt laten zien. Maar door het verhaal heen wordt ook het kastenstelsel van Nepal behandeld. Ook komt de burgeroorlog aan bod. In Nepal vochten de aanhangers van de koning tegen de Maoïstische rebellen. De oorlog is voorbij maar in het verhaal speelt het duidelijk mee.  Er zijn veel shots waarbij je als kijker over de schouder van de hoofdpersoon heen kijkt. Hierdoor is het beeld vaak schokkerig. Ook zijn er veel close-ups van de mensen. Door de lange close-ups wordt de film erg traag.  Het lijkt wel of de tijd in dit dorp heeft stilgestaan. Zo is het ook voor de film. Tijdens het kijken naar de film, denk je elke keer wanneer gaat er nu echt iets gebeuren.  Totdat ineens de film is afgelopen, het lijk is bij de rivier aangekomen. Het maakt de film saai en ook het slot was weinig spannend. De beelden van de natuur waren mooi maar het verhaal had weinig actie en was niet echt boeiend.  De film White Sun krijgt 2  sterren.

Opdracht 2

bottom of page